Guldkornen av skandinavisk design i svenska tidningar.

Bonniers bästa tidningskund skriver en blogg om inredning, mode, kosmetik, musik noga urplockade idéer ur svenska tidningar.


torsdag 20 januari 2011

Mest sålda böcker från adlibris 2010 och egna urval av böcker ur tidningar.

Jag vet inte om dessa kommer på bokrean, men det är urplockade tips från tidningar. I tidningen Your Life hittade jag att denna bok låg i pockettoppen. Den blev mitt första val av bok, den var min sommarfavorit  Hundraåringen som klev ut genom ett fönster och försvann. En skön bok att skratta till.


Så måste jag ta med inredningsböcker

I Sköna Hem hittar jag Ikea the book känns som en tung klassiker. Staffan Bengtsson sätter fokus på formgivning , han vill fånga andan av ursprunget till Ikea i ord och bild. Värd att bläddra i för att se om  det är något att ha hemma.

LIvsträd i krigens skugga

I Elle Interiör läste jag att Mr Svenskt tenn 125 års jubileum, det är 125 år sedan Josef Frank Mr Svenskt Tenn föddes. Attt besöka Svenskt Tenn, Regalskeppet Vasa och The old Town är utlänska besökares favorit när de besöker Sverige. Hans underbara färgglada tyger som finns i väskor, brickor och annat. Gör att man lätt kan få med sig en bit av Svenskt Tenn glada tyger. Lästips är Josef Frank, Livsträd i krigens skugga och Josef Franks ritade villor i boken Josef Frank Falsterbovillorna.



Josef Frank Falsterbovillorna




Belysningstips


Jag känner på mig att jag behöver denna bok då jag tycker att det är så mörkt hemma. I boken Ljussättt ditt hem, tipsar belysningsproffset Kai Pippo om hur enkla tips kan göra en stor skillnad. Det låter som något för mig.




Här finns härliga idéer om nya och gamla hus i Nio hus och en kyrka, härliga bilder !
I Elle interiör hittades jag två höjdare om trädgård. Ett måste är att inspireras  av att det kommer en sommar. Här är härliga böcker om Trädgårddesign i boken,
 Om grönska och Trädgårdsdesign i praktiken och Wij trädgårdar.








Och lite spänning i tillvaron eller verklighetsflykt kan vara ett måste ibland, här är tips på en av norden största Kvinnliga deckarförfattare Unni Lindell och en manlig deckarförfattare jag tidigare läst och det är Jo Nesbo . Hans bok Huvujägarna kommer att filmatiseras.




Vill avsluta med en lokal författare från Umeå som har blivit väldigt omskriven.


 Boken heter Djurvänner och är skriven av Anton marklund. Jag hittade en intervju med författaren Anton Marklund i Damernas Värld men denna bok är omskriven i många tidningar. Den handlar om autistiska Johannes och hans familj. En berörande skildring från ett litet samhälle i Västerbottens inland om isolering, skuld och svek. Jag tror jag börjar med att titta i Trädgårdsdesign i praktiken.
.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...