Guldkornen av skandinavisk design i svenska tidningar.

Bonniers bästa tidningskund skriver en blogg om inredning, mode, kosmetik, musik noga urplockade idéer ur svenska tidningar.


fredag 28 januari 2011

Vår känslor med cupcakes äppelpaj och svensk design från G.A.D och IKEA

Överdekorerade muffins så kallade cupcakes är populära att baka.  Här verkar man få använda sin kreativitet och blanda färger, härligt!I Femina läste jag att man har kurser i cupcake bakning, så populärt så att man har tre timmars kurser i Stockholm, synd att man bor i Norrland ibland.


Om man inte har ingredienserna hemma kan man alltid göra en äppelpaj. Känns lite enklare och så gott.




Godaste äppelpajen

150 gram smör
1 dl plus 1 1/2 strösocker
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
4 äpplen, helst svenska
1 burk creme friache
1 ägg
2 msk vaniljsocker

till servering
ev lite vispad grädde eller vaniljsås

Beredning: Smält smöret. Dra bort från värmen och rör ner 1 dl socker, mjöl, och bakpulver. Tryck ut blandningen i en pajform. Skär äpplena i tunna skivor och fördela över degen. Vispa creme fraiche med 1 1/2 dl socker, ägg och vaniljsocker. Fördela smeten över äppelskivorna. Grädda i 200 grader varm ugn i ca 40 min eller tills pajen är gyllene.

I samma Tidning Femina gör hittar jag en sida med möbler från svenska  G.A.D, härliga bilder även dem med en känsla av vår.



Bilder från G.A.D

Måste ta med en härlig bild på klassikerna Billy från IKEA.se. Bokhyllor har blivit favoriter igen , men jag måste säga att jag alltid har tyckt om hem med böcker. Det säger så mycket om dem som bor och det är så hemtrevligt.


Så till sist en favorit i repris från min blogg. Den superfinaTriwa klockan .




Finns även i massor med färger.


Se Ya!



4 kommentarer:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...